lördag 29 augusti 2009

På camping i Istres

Jag hade egentligen velat ta ett nattåg någon stans, från Paris, eftersom jag inte riktigt visste var jag skulle ta vägen och var jag kunde sova. Två dagar senaste skulle jag i alla fall vara i Lissabon, där jag skulle bo ett par dagar hos couch surfare, så det var bara två dagar att döda någon annan stans. Jag bestämde mig för att åka till Marseille. Jag letade couch surfare i staden, men hittade inga. Jag kom då på tanken att det skulle vara trevligt att bo på en camping. Staden ligger ju vid havet, så jag tog för givet att det skulle ligga någon mysig liten campingplats med badmöjligheter och det såg jag fram emot! :)

Att åka tåg från Paris till Marseille tar bara ca 3 timmar och jag var där vid 8 på kvällen. På stationen frågade jag om det fanns någon campingplats i stan och en kvinna berättade att jag kunde ta tåget ut till en som ligger utanför stan. Men tåget gick två minuter senare, så jag var tvungen att springa i så fall. Jag gjorde då det extremt dumdristiga och hoppade på tåget, utan att vare sig ha tid att fråga hur långt utanför staden det låg och hur långt från stationen campingen fanns.

Väl på tåget slog jag mig ner med min lilla papperslapp i handen. På den stod det kort och gott "La Couronne". Jag frågade killen framför mig om han visste var campingen låg, men det hade han ingen aning om. Han var dock snäll och frågade runt i vagnen och en kvinna visste. La Couronne visade sig ligga ca 30 km utanför Marseille och det kunde ta ca 15 minuter att gå bort till campingen. Fast var exakt det låg var svårt att förklara. Jag började undra vad jag hade gett mig in på. Att gå en kvarts promenad hade ju inte varit något problem alls, om jag hade vetat var det låg och om det inte hade varit becksvart ute. Att jag hade 20 kg packning på ryggen var också lite jobbigt att tänka på. Men framför allt tänkte jag på att min mamma skulle bli fullkomligt galen om hon fick reda på att jag var ute och promenerade kl 22 på kvällen, i totalt mörker, utanför en liten by i Frankrike...

Jag satt och bävade mig för det som väntade mig, när killen framför mig sa att det även låg en camping i staden där han bodde, Istres. Det låg ytterligare en bit från Marseille (ca 45 km) och eftersom han hade en bil kunde han köra mig ut till den (för det var alldeles för långt att gå). Jag övervägde snabbt riskerna och tackade sedan ja till erbjudandet. :) Mamma kommer ändå bli galen när hon får läsa att jag följde med en helt främmande man på det sättet, men han såg verkligen ut som en kille man kunde lite på, så jag tyckte det kändes helt okej.

David, som killen hette, visade sig på en ganska bra bit från stationen. Men min packning tog det nästan en halvtimme att gå, men lyxen som mötte mig när jag satte mig i bilen och blev körd hela vägen till campingens grindar gjorde promenaden värd varenda steg.


På campingen var partyt i full gång! Det var massor med folk som trängdes på träbänkarn och på dansgolvet. Bilden tog jag lite senare, när hade börjat dra sig tillbaka.

Eftersom jag inte hade något tält (jag hade tänkt sova under bar himmel) lånade campingföreståndaren ut en husvagn som jag kunde bo i. Så snällt! Så jag låste in mina grejer i husvagnen, bytte om, fixade till mig så gott jag kunde och satte mig sedan med en öl bland alla dessa människor.


Jag började snart prata med två trevliga killar, David och Ludovic. De var där som ledare för en grupp med ungdomar som hade problem i familjen eller på annat sätt.


Vilse hittade också en kompis på campingen.


Jag satt och fascinerades av den här dansen. Först dansade alla omkring på egen hand uppe på scenen, men plötsligt gick dem ihop och körde värsta dansen tillsammans. Det såg så himla kul ut!

Strax efter midnatt, när David och Ludovic precis dragit sig tillbaka och jag hade planer på att göra det samma, kom en av "dansarna" fram till mig och sa att de skulle åka iväg och fortsätta festa på ett annat ställe. Han undrade om jag vill följa med. Spontan som jag är så tackade jag givetvis inte nej, utan hoppade in i bilden tillsammans med några av de andra. Man kan ju i och för sig tycka att jag redan tagit ganska många risker den här kvällen, men ja... Det slutade ju i alla fall väldigt bra! ;) (Förlåt mamma!)


En av killarna hade nyckel till den här lilla pubben. :)


Det var här vi satt resten av natten.


Jag fick lära mig franska. :P Fick en hel lång listan på en massa kul ord, hehe. Tyvärr glömde jag den listan (och alla orden också, utom "merde").


De blev ännu mer dans!


Sen fick även jag lära mig några steg! :D

Det blev verkligen en lyckad kväll!



Morgonen därpå vaknade jag i husvagnen, lätt bakis. Min gulliga chaufför David, som hade kört mig till campingen hade lovat mig att även komma och hämta mig igen vid grindarna kl 13. Kvällen innan hade det känts som ganska sent. Det gjorde det inte på morgonen när jag vaknade... Jag han i alla fall hasa mig bort till poolen för att ta mig ett litet dopp innan det var dags att åka. :) När jag kom bort till poolområden möttes jag av den otrevliga överraskningen i form av en hundförbud-skyllt. Jag bad vakten, snääälla, kan jag inte få ta med min lille hund in bara en liten stund, men nej det kunde jag inte. Han erbjöd sig däremot att passa Vilse utanför! :)

Känslan av att sjunka ner i vattnet var verkligen underbar och jag flöt omkring och fullkomligt njöt! I ca 2 minuter, då jag hörde Vilses tjut... Jaja, jag kunde i alla fall ligga på en träbänk och sola en stund, utanför poolområdet.


Min underbart snälla ängel, räddare i nöden och chaufför, David hämtade mig sedan den bestämda tiden utanför campingen och körde mig bort till tågstationen! :D

1 kommentar:

  1. Jaha. Nu är det tisdag eftermiddag och jag har äntligen tagit mig mod till att läsa inlägget. Eftersom du inget berättat, utan sagt att jag fick läsa i bloggen, har jag dragit lite på det. Nu är jag oändligt lättad över att det faktiskt inte hände något. Galna unge!!!

    SvaraRadera