lördag 22 augusti 2009

Prag

Dags for annu ett kart aterseende! :)


Nar vi var i Bryssel hade vi turen att tajma in en Couch surfing-traff som holls pa en bar i stan. Vilse var hemma hos Maryam och Alex och sov, sa jag fick verkligen mojlighet att slappna av och ha kul, utan att vara hund-mamma for en liten stund. :) Jag hade hoppats att traffa nagon annan resande, sa att jag kunde fa sallskap en bit pa vagen och det gjorde jag! Av ett tiotal couch surfare var det jag och tva kanadensiska broder som var ute och reste, resten bodde i staden.
Broderna hette Lance och Lasley (kom sjalvklart att kallas for "Lassie" av mig) och det roliga med dem var att jag forst inte trodde de var broder. Jag gissade att Lassie kom fran USA och Lance sag extremt Brittisk ut. Efter en stunds pratande visade det sig att bade kom fran Kanada, med Lassie bodde numera i USA och Lance i England... :P


Lance och Lassie skulle dra vidare till Prag efter Bryssel. Dar skulle de hyra en lagenhet i nagra dagar. De tagluffade dock inte, utan skulle ta sig dit med flyg, sa nagot resesallskap fik jag tyvarr inte. Daremot var jag valkommen dit for att halsa pa dem om jag ville. Och sa blev det.

Extremt vacker utsikt over Prag.




Vi aker en jatterolig sparvagn ner for den branta kullen. :)
Vi var sjalvklart ute nagra varv i stan ocksa och kollade in turistaffarenrna, som sag ut som andra turistaffarer, var man an kommer i Europa. Det jag inte riktigt fortsod var att de salde sa mycket "ryska gummor". Har var t ex en affar som bara salde dessa gummor, malade i tusentals olika motiv! Typ olika seriefigurer, politiker, fotsbollsspelare mm.

Vilse var mer intresserad av dessa lite laskiga palssvansarna som for runt overallt.

En valdigt speciell staty, forestallande en dod hast, hangandes i taket med rep runt bennen och med en ryttare pa magen...

Ol och kortspel hela natten.

Vi spelade Skitgubbe hur manga ganger som helst, innan vi borjade med annu mer meningslosa "go fish", fast sjalvklart den svenska versionen "finns i sjon" vilket gjorde det hela liite roligare for mig i alla fall. ;) Vi lekte aven, vad vi i min familj kallar, "tankeleken". Typ 20 fragor, fast versionen som varar i vad som kanns som alla oandlighet. Trots att vi inte hade nagot direkt vettigt for oss hade jag anda valdigt kul med dessa tva brorsor.


En annan person som jag traffade i Prag och som jag sent kommer att glomma var denna Ryska tjej som slog sig ner vid samma bord som mig pa en restaurang, dar jag satt sista kvallen efter att Lance och Lassie akt. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva hennes personlighet utan lagger bara in en bild pa denna speciella tjej. :)


Vistelsen i Prag avslutade dock pa tagstationen (eller mesta dels pa grasmattan utanfor) med detta helt underbara amerikanska gang! :D Eftersom sista tunnelbanan gick till tagstationen flera timmar innan mitt tag skulle avga, forberedde jag mig pa att sitta dar ensam hela natten, med bara lille Vilse i knat och vanta. Men sa fort jag kom in pa stationen motte jag dessa killar och tjejer och vi borjade genast prata med varandra. Vi blev dock utkastade ganska snart da stationen stangde for natten, men det gjorde absolut igenting! Med lite luftmadrasser pa graset, en kortlek och lite musik blev det en riktigt trevlig natt! Vilse var ocksa popular och krop fran kna till kna dar han nojt rullade ihop sig. Jag insag snart att om man kallar "skitgubbe" och "go fish" for meningslosa kortspel har man aldrig testat att spela "WAR!" ... Vad som gjorde det har kortspelet sjukt kul den har natten var deltagarnas fullstandiga inlevelse nar korten lades pa bordet, haha. De har ganget var pa vag tillbaka till skolan i Tyskland dar de pluggade. Onskar de ocksa var ute och tagluffade, de hade varit ett valdigt kul resesallskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar